De Accrochages
De andere accrochages

22 JANUARI - 29 MAART
13 is het nummer van de tentoonstelling van januari 2015 in Maison Particulière.
Obsessie is haar titel.
Obsessie vindt haar oorsprong in de aandoening die eigen is aan kunstverzamelaars: kunstverslaving.
Obsessie werpt het licht op een element dat eigen is aan het artistiek onderzoek: herhaling.

Obsession_1Obsession_2Obsession_3
Obsession_4Obsession_5Obsession_6
Obsession_7Obsession_8

“Zoals een slang die zich in zijn eigen staart bijt” gaan de kunstverzamelaar en de kunstenaar, de één door te kopen, de ander door te creëren, op zoek naar datgene dat zin zou kunnen geven aan de wereld die hen omringt, want “wie kan beweren de cirkel te verlaten die hij denkt te hebben gekozen?” – Gérard Garouste

In meer dan één opzicht is de emotionele lading van dit opus bijzonder intens: het aantal kunstwerken dat tentoongesteld wordt, gaande van werken uit de Bronstijd tot hedendaagse kunstwerken; het profiel van de vier genodigde kunstverzamelaars; de twee literaire genodigden, François Rachline en François de Coninck; de kunstenaar-genodigde Gérard Garouste die in de huid kruipt van een kunstverzamelaar en ons zijn denkbeeldige verzameling voorstelt, waarin zijn eigen werken vergezeld worden door de kunstwerken van andere kunstenaars; en tenslotte, Elizabeth Garouste, zijn echtgenote, designer.

Meer dan ooit is de term Obsessie betekenisvol in de context van een tentoonstelling die meerdere privéverzamelingen betrekt met de kunstwerken van één kunstenaar. De kunstwerken worden  opgesteld met oog voor de onverwachte dialogen die ze inspireren. De verzamelaars hebben de spelregels die werden opgelegd door Maison Particulière gevolgd: ze hebben zélf de kunstwerken gekozen die worden tentoongesteld. Want hoe kan men immers ingrijpen op de obsessies van anderen wanneer het gaat om het bijzondere, het individu, de emotie. Uit diversiteit ontstaat rijkdom.

Verschillende termen kwamen bij onze genodigden op, waaronder: “intensiteit, emotie, betovering, herhaling, accumulatie, overvloed, dwang, passie, begeerte, verlangen…”

THE EKARD COLLECTION werd opgericht door een koppel met een passie voor actuele kunst. In deze staan techniek, esthetiek en diepgang centraal.
De deelname van Chris en Lieven Declerck, in het zog van hun deelname aan Gemoedstoestanden in 2014, is betekenisvol: Obsessie is een gemoedstoestand waarvan de intensiteit waarschijnlijk onontbeerlijk is voor een kunstverzamelaar. Chris en Lieven Declerck onthullen de rijkdom van een verzameling die zich niet beperkt tot een thema, een medium of een welbepaalde dimensie.
De verzameling van Hélène David-Weill rijmt met begeerte, verlangen, plezier, uitwisselen en delen.
Tenslotte is er onze verzameling, waarvan één van de verholen leidraden de stimulatie van “energieën” is, alsmede de verwondering die een kunstwerk in onze ogen moet veroorzaken. Centraal in onze keuze is de circulaire vorm, een vorm die tegelijkertijd boeiend en mysterieus is, en voor ons een ware metafoor voor Obsessie is.
De bijdrage van Gérard Garouste, kunstenaar-genodigde, is tweevoudig: hij treedt hier zowel op als de kunstenaar die hij is en als de verzamelaar die hij niet is. Omdat hij bovenal een kunstschilder is en refereert naar de oude meesters, omdat hij inspiratie vindt in de Talmoed en in de grote klassiekers van de Literatuur als o.m. Cervantes en Dante, valt zijn werkt op in de hedendaagse kunstwereld.
De kunstwerken, zowel zijn eigen kunstwerken als die van andere kunstenaars die hij gekozen heeft, illustreren een “vreemde bezorgdheid” en zijn, in zekere zin, een “manier om ons medeplichtig te maken” van zijn denkbeeld. Zijn denkbeeldige verzameling telt werken van kunstenaars die op eerste gezicht ver lijken te staan van het oeuvre van Garouste: Neo Rauch, Marcel Broodthaers, Michaël Borremans of nog Sigmar Polke.
Enkele woorden nog over een uitzonderlijke genodigde, Elizabeth Garouste. Het is een waar genoegen om, naast het gebruikelijke design meubilair van Maison Particulière, haar ongewone, barokke en fraaie creaties tentoon te stellen; haar voetstukken, krukken en salontafels slepen ons mee in haar persoonlijk universum.

Tenslotte zijn er twee blikken, twee schrijfstijlen, twee externe getuigen, onze literaire genodigden: François Rachline en François de Coninck.
Het leek ons een uitgekozen kans om François Rachline, gezien zijn bestendige vriendschap met Gérard Garouste, te vragen het werk van zijn vriend met woorden te vergezellen.
François de Coninck werd ons voorgesteld door een verzamelaar van wie hij een adembenemend portret schreef, hij nam de pen ter handen voor de andere kunstwerken die deze tentoonstelling rijk is.

Myriam en Amaury de Solages
De genodigden

De kunstverzamelaars

  • Chris en Lieven Declerck
  • Hélène David-Weill
  • Myriam en Amaury de Solages
  • THE EKARD COLLECTION

De kunstenaar

  • Gérard Garouste     

 

De designer

  • Elizabeth Garouste

 

De literaire genodigden

  • François de Coninck
  • François Rachline