De Accrochages
De andere accrochages

23 APRIL - 5 JULI
Van ‘icoon’ tot het Engelse ‘icon’, van heilig beeld tot zichtbaar teken, van vereerd beeld tot symbool, de 14de tentoonstelling van Maison Particulière ondervraagt zowel de mentale betekenis als de emblematische figuren van de iconen.
Icones_1Icones_2Icones_3
Icones_4Icones_5Icones_6
Icones_7Icones_8

Door het vermengen van tijdperken en stijlen en het confronteren van persoonlijke smaken en voorliefdes, wil Iconisch iconoclastisch zijn. Het is uitzonderlijk om in eenzelfde tentoonstelling religieuze iconen, striptekeningen en hedendaagse kunst te vinden. Het is ook net de bedoeling om Iconisch in de brede zin van het woord te begrijpen. Deze term omvat zowel religieuze iconen (uit het Christendom, Hindoeïsme of het Boeddhisme), als historische spilfiguren, helden uit de mythologie of uit de stripwereld… Wat al deze iconen gemeen hebben is de macht van het beeld, de “krachtdadige aanwezigheid” die “de diepste aard” van de mensheid belichaamt.*

Maison Particulière houdt van ongebruikelijke suggesties die getuigen van de persoonlijke visies van hun genodigden: de kunstverzamelaars, de kunstenaars et de literaire genodigde. Elke deelnemer lichtte Iconisch persoonlijk toe.
Het genodigde kunstenaarsduo, Pierre et Gilles, heeft opzettelijk en spontaan gekozen voor een mengeling van genres “die men ook in de Indische populaire cultuur terugvindt”, waar op overvolle toonbanken kris kras door elkaar ansichtkaarten van Hindoe goden, Katholieke heiligen, maar ook van Bruce Lee en JFK te vinden zijn.
Vier kunstverzamelaarskoppels die een eigen gevoeligheid hebben, maar tevens een gezamenlijke passie delen, selecteerden een aantal emblematische kunstwerken uit hun verzamelingen die een dialoog aangaan met de werken van Pierre et Gilles en verrijken aldus het thema Iconisch.
Met het Stripverhaal, wiens aanwezigheid we te danken hebben aan Charlotte en André Querton, maken we niet alleen een sprong terug naar onze kindertijd, maar worden we opnieuw betoverd. Het beeld bestaat reeds langer dan het woord, en het is in deze zin dat men de verzameling Querton moet begrijpen, een verzameling van originele striptekeningen waarin men “het authentieke gebaar van de kunstenaar terugvindt.”
Cookie en Cédric Liénart de Jeude kozen voor hedendaagse kunstenaars die het concept Iconisch ondervragen, vernieuwen en aanroepen. “Elke muntstuk heeft een keerzijde”: tussen het streven naar perfectie en het behoeden voor een verblinding door het geloof, want geloof staat niet voor kennis…
De kunstwerken uit de verzameling van Béatrice en Philippe le Hodey behandelen het heilige, en dan vooral in het Christelijke geloof, zoals blijkt uit de Middeleeuwse Heiligen, de Russische iconen en de 16e-eeuwse schilderijen die worden geconfronteerd met hedendaagse kunstwerken.
Tenslotte kozen wij met een nieuwsgierige, ludieke en geamuseerde blik kunstwerken uit van gisteren en van vandaag; zo een knipoog aan de Meninas, een fascinatie voor boeddha’s, een passie voor de archeologie… Kunst als een verering en iconen als spiegels voor onze tijd.

Zoals gewoonlijk worden de kunstwerken ook vergezeld door een literaire blik, deze keer die van Jean-Claude Simoën. Een buitengewoon nieuwsgierige man die de wereld die hem omringt op hartstochtelijke, enthousiaste en geamuseerde manier in zich opneemt. Deze stichter van de Dictionnaires amoureux–serie bij uitgeverij Plon, werkte een “synchroon notaboekje” uit met zijn literaire hartstochten en ongekunstelde gedachten, die allen hun inspiratie vinden in de kunstwerken uit deze tentoonstelling. Paul Valéry, Voltaire en Chateaubriand, Beauvoir en Yourcenar, Flaubert of nog Malraux zijn enkele emblematische en boeiende auteurs die Jean-Claude Simoën uitnodigde.

Omdat Iconisch ook nauwe banden heeft met de parfumwereld en wij het thema ook olfactorisch wensten uit te werken en een sensorisch spoor achter te laten, deden wij een beroep op Luc Gabriel – Maison de Parfums The Different Company. Er zijn “referenties” die ons denkbeeld voeden, tijdloze geuren die iconisch zijn geworden: N°5, Shalimar… Deze geuren die in alle geheim ontworpen worden door “neuzen”, ontwerpers en vooraanstaande personen, doen vaak een beroep op ons sensorisch geheugen: wie onder ons is nooit bezweken aan de betoverende charmes van een geur, aan de herinnering aan een plaats, een persoon, een moment dat men diep begraven dacht in ons geheugen en plots weer opdaagt als bij toverslag door de sierlijkheid van een aroma?
Voor Iconisch heeft Luc Gabriel voor een originele aanpak gekozen door twee creaties, twee parfums te combineren. De ene werd ontworpen door Jean-Claude Ellena, de andere door zijn dochter Céline, met als resultaat een mengeling van wierook en ceder.

Maison Particulière staat voor “de kunst van het leven met kunst”, zowel decoratieve kunsten als beeldende kunsten, allen symbolen van de talrijke passies van de verzamelaars. Yves en Victor Gastou selecteerden een aantal originele meubelstukken voor Iconisch. Zo vindt u een kabinetkast, een salontafel, een spiegel en vele andere meubelstukken die ontworpen werden door enkele van de meest emblematische designers van de XXste eeuw als Ettore Sottsass, Paul Evans of Pierre Cardin.

De tentoonstelling Iconisch wil een totaal ervaring zijn. Mogen de emoties die deze tentoonstelling bij u losmaakt, talrijk en uiteenlopend zijn.  Hopelijk beleeft u evenveel plezier aan het bezoek als wij beleefden aan de opzet ervan.

 

Myriam en Amaury de Solages



*René Huyghe, Dialogue avec le visible, 1955
De genodigden

De kunstverzamelaars

  • Béatrice en Philippe le Hodey
  • Cookie en Cédric Liénart de Jeude
  • Charlotte en André Querton
  • Myriam en Amaury de Solages

De kunstenaars

  • Pierre et Gilles     

 

De literaire genodigde


  • Jean-Claude Simoën